الجمعة، 5 أبريل 2013

عن الفلاحين ولاد الـ**** اتحدث !!

 
وكعادة كل سنة يتوافد الفلاحين من كل حدب وصوب الى مدينتنا الغالية اسكندرية بتصرفاتهم وسلوكياتهم وجلاليبهم يفترشون الملايات على رمل البحر ويشربون من القله ويأكلون ويرمون الباقى حولهم !! فكل عام نفس الشئ ايها الفلاحين من فضلكم دعونا نعيش فى مدينتنا بسلام لكم ترعتكم ولنا بحرنا... فانتم تخرّبون مدينتنا العزيزة.. 

هل فكرت يوما ايها الأسكندرانى ان تذهب الى بلاد الفلاحين لتخرّب فيها كما يفعلون فى مدينتنا الغالية الأسكندرية !؟ اذا كانت الاجابة بـ لا فعليك ان تفعل عليك انت تذهب ايها الاسكندرانى الى بلاد الفلاحين يوما ما لتعرف وتجرب حجم الترحيب وكرم الضيافة والصدق والابتسامة والبشاشة الذي ستجده هناك ستجد من الخير ما يقدم لك دون مقابل وهم حتى لا يعرفونك لمجرد انك ضيف غريب لست من بلدهم..

فلو كان عليهم لذهبوا الى مارينا او الى الغردقة ومطروح او شرم الشيخ للتمتع بالفنادق الفاخمة والاكل الممتاز والخدمة الخمس نجوم وركوب اللنشات والجيت سكى والبنانا بوت والغوص فى اعماق البحر وافتراش الرمال الناعمة علشان يأخدوا تان بس للاسف هما مشغلين فلوسهم كلها فى مشاريع استثمارية ضخمة !!

اليك ما هو العجيب فان بحر أسكندرية من اقذر البحار اللى فى مصر واهل أسكندرية على علم تام بهذه المعلومة ولذلك فان الغالب من الأسكندرانية لا ينزلون بحر أسكندرية ومع ذلك تشجب وتستنكر "اعتبرهم بيشغلوه بدل ما هو بحر على الفاضى لا شغله ولا مشغله"

اذا كان عليك ان تشجب وتستنكر فعليك ان تستنكر التصرفات اللى يفعلها الفلاحين حين يأتون الى مدينتنا الغالية الاسكندرية والتخريب والزبالة.. ولكن هل لاحظت يوما انك تفعل نفس التصرفات مع اهلك واصدقائك..! هل لاحظت يوما ان الاسكندرانية انفسهم يفعلون نفس التصرفات..! ان لم تلاخظ هذا فانت غالبا مش بتنزل من بيتك وتروح القلعة وتتمشى فى بحرى وسيدى المرسى وتطلع على المنتزة وتعدى على ميامى والعصافرة وابن الوليد وتقضى وقت فراغك فى العجمى يا اما بتروح كل الحتت دى بس بتبقى التصرفات دى بالنسبالك عادى ساعتها !! لانها من اهل اسكندرية انما مايصحش عيب كُخة الفلاحين يعملوا كدة فى مدينتنا احنا بس اللى نعمل..
عليك ان تُغير تصرفات وسلوك واخلاق 90 مليون مصرى يفعلون نفس الشئ كُلاً فى مدينته !!! 

الم ترى خطوط الشّقى فى وجُوهم يوما وطيبه ملامحهم وغُلب كلامهم الم تعلم انهم ينتظرون من السنة للسنة اليومين اللى حيقضوهم فى اتعاس سعادتك علشان هما عوزين يفرحوا.. الم تلاحظ انهم بنى ادمين زيهم زيك وان البحر مش بتاع اهلك وهما بردة عوزين يستمتعوا وينزلوا البحر"اللى انت مش بتنزله" علشان هما طول النهار واقفين فى الغيط فى عز الشمس وطالع عين ابوهم علشان حضرتك تطفح !!
بالتأكيد لم تلاحظ ولن تلاحظ لانك تجد كل ما لذ وطاب فى السوبر ماركت وكارفور جاهزا مغلفا دون ان تُفكر كيف وصلت اليك..

بالتأكيد لم تلاحظ لان كلمة فلاح بالنسبة لك اصبحت شتيمة تشتم بها اصحابك او تعيّب بها على خلق الله ممن لا يعجبك مظهرهم وتصرفاتهم لا الومك فانت جاهل بأصلك وتعتقد انك انسان كامل خالى من العيوب وتصرفاتك كلها سليمة !!

 لا عليك فقد اختاروا ان يكونوا فلاحين فى حين انك اخترت ان تكون ما انت عليه !!

 لا عليك فقد اختاروا ان يسكنوا فى بيوت من طين ويلبسون الجلاليب ويستحمون فى الترعة ويركبون الحمار بينما اخترت انت ان تسكن فى سموحة وتلبس الجينز وتقضى صيفك فى مارينا !!

لا عليك فقد اختاروا ان تتشقق جلودهم وارجلهم فى الزراعة بينما اخترت انت ان تذهب للتسوّق فى كارفور !!

لاعليك فان لغتهم غريبة عنك فتأخدها مصدرا للسُخرية والضخك بينما لم تلاحظ ان لغتك ايضا غريبة عنهم ولا يسخرون منها !!

لا عليك فقد اختاروا ان يشربون من القلة والزير بينما اخترت انت ان تفتح الحنفية !! 

لا عليك ولا عليك ولا عليك...!!
لا عليك من كل هذا فهم يعرفون تماما ما تقوله عنهم من وراء ظهورهم "من شتيمة وتأليس" ومع ذلك يبتسمون فى وجهك...

"عن الفلاحين ولاد الأصول اتحدث"

 شوية دم يرحمكم الله..